Garmin Virb i Virb Elite akcione HD kamere!

Garmin Virb i Virb Elite akcione HD kamere!
Garmin Virb i Virb Elite akcione HD kamere!

среда, 25. децембар 2013.

Akumulatori i održavanje

Kada dođe hladnije vreme, počinje noćna mora za sve koji motorizovana dva točka vole više od hodanja i ostalih prevoznih sredstava. Da bi motor bio spreman u bilo kom momentu i preko zime, potrebno je da imate i dobar akumulator. On ne mora da bude nov. Dovoljno je da bude dobro održavan. Evo nekoliko važnih saveta da akumulator ne pokvari taj jedan lep dan u toku zime kada je temperatura baš onako kako treba za dugo željenu vožnju.


Odabir akumulatora za vaš motor

 

Ono što treba da znate kada kupujete akumulator je:
- Uvek kupite akumulator koji proizvođač akumulatora preporučuje za vaš motor.
- Ne filozofirajte na temu uštede para na uštrb snage akumulatora ili dimenzije istog. Proizvođač je preporuku stavio sa razlogom. Debelim.


Održavanje akumulatora generalno

 

Trenutno se najčešće koriste kiselinski i akumulatori bez održavanja (AGM i sl., a neki ih zovu i gel akumulatori). Pojavili su se i pvi primerci Litijum-jonskih (Li-Ion) akumulatora, ali ih još nisam video na tržištu. Samo kao izlagački eksponat na sajmu. Zajedničko za njih je da moraju da budu:
- Propisanog napona V, kapaciteta ili snage Ah i startne snage A(EN),
- Baš za konkretan motor,
- Ispravni (kakva mudrost?!),
- Čvrsto povezani,
- Puni.

Punjenje akumulatora se vrši odgovarajućim punjačem akumulatora. Napon punjenja (voltaža) treba da bude nešto veći od napona akumulatora, a jačina punjenja oko 10% od jačine akumulatora. To znači da na primer akumulator od 12V, 10Ah treba da punite sa naponom većim od 12V (do 14V) i jačinom od oko 1A. Prostom računicom dolazimo do rezultata da potpuno prazan akumulator treba puniti bar 10 sati do punog kapaciteta. Treba izbegavati prejako punjenje i "prepunjavanje" akumulatra jer mu to drastično smanjuje vek trajanja i pouzdanost. Zato treba ponekad proveriti punjenje alternatora na motoru. Ako je suviše slabo ili prejako, imaćete problem sa akumulatorom.

Inelco Keepower Micro uređaj za održavanje akumulatora
markone-pegaz
U zimskom periodu, akumulator ne bi smeo da stoji na hladnom. Na temperaturi ispod nule - nikako! Kada ga ne koristite, preporučuje se korišćenje uređaja za održavanje akumulatora, tzv. punjač-pražnjač. Kod nas su najhvaljeniji C-Tek uređaji, ali i uređaji drugih proizvođača kao što je Inelco Keepower po mom iskustvu savršeno rade posao. Ovi uređaji, kada je akumulator priključen na njih proveravaju ispravnost i kapacitet akumulatora. Ako je akumulator prazan, dopune ga i kada se punjenje završi uz pomoć ugrađene elektronike simuliraju upotrebu. Prazne ga do optimalnog nivoa, a zatim ponovo dopunjavaju. Time se radni vek akumulatora drastično produžava u odnosu na onaj koji je samo ostavljen na motoru u hladnoj garaži da mu se polako kapacitet troši.


 

Specifično za akumulatore sa održavanjem (kiselinski)

 

Obično su bele boje (relativno providni da bi mogao da se kontroliše nivo tečnosti u njima). Kiselinski akumulatori su osetljiviji od onih bez održavanja. Osetljivi su na položaj jer su puni tečnosti, pa je postavljanje takvog akumulatora položeno - nemoguće. Formiranje kiselinskog akumulatora se vrši tako što se u svaku ćeliju akumulatora sipa odgovarajuća količina kiseline (obično se dobija sa akumulatorom prilikom kupovine). Nakon sipanja kiseline, preporučuje se punjenje odgovarajućim naponom i jačinom struje (vidi gore).
Zatim, morate redovno proveravati nivo tečnosti koji mora u svakoj ćeliji da bude u okviru oznaka minimalnog i maksimalnog nivoa. Za dolivanje se koristi isključivo destilovana voda. Nikako nemojte sipati kiselinu u već formiran (dopunjen nakon sipanja kiseline) akumulator jer ćete ga uništiti!


Specifično za akumulatore bez održavanja (AGM i sl.)

 

Da. Primetili ste da ih zovem "akumulatori BEZ održavanja", a ipak pišem o njihovom održavanju. :) Najčešće su crne boje. Neki od ovih akumulatora dolaze već spremni za upotrebu - nije potrebno sipanje kiseline, ni punjenje. Češće, ipak treba sipati priloženu kiselinu i sačekati oko 20 minuta da hemijska reakcija odradi posao.
Nakon formiranja ove vrste akumulatora nije potrebno punjenje. Spremni su za rad. Mogu se postaviti u bilo koji položaj jer u njima nema tečnosti nakon hemijske reakcije. Nema ni specijalnog održavanja kao što je kontrolisanje i dolivanje tečnosti. Samo povremeno provera kapaciteta i dopuna - i to je sve. Ukoliko dolijete bilo šta u ovakav akumulator nakon formiranja - trajno ćete ga uništiti!


Zaključak


Umesto zaključka razmislite sledeći put kada okrenete ključ, pritisnete taster i ne čujete ništa, ili čujete samo onaj tužni zvuk akumulatora na umoru: "Da li je ovo moralo ovako?".

Pozdrav svima do sledeće vožnje... :)

Нема коментара:

Постави коментар

Ko čita, neka poštuje onog ko piše i uzdrži se od uvredljivih i zlonamernih komentara. Svaki dobronameran komentar i sugestija su dobrodošli.